Big Agnes Insulated AXL Slapen Pad Beoordeling


Het nieuwe Big Agnes Insulated AXL Air Pad behoort tot de lichtste slaapkussens ooit gemaakt (10,6oz – mummie versie) en is een van de weinige kussens die zich qua specificaties kan meten met de toonaangevende NeoAir XLite. De AXL is dik, zacht, comfortabel, zeer klein op te vouwen, en is iets stiller dan de XLite. Het ventielsysteem is gemakkelijk op te blazen en aan te passen, en de iets bredere zijschotten helpen ons de hele nacht in het midden te blijven.

Een belangrijk punt waarop de AXL tekortschiet ten opzichte van de XLite is warmte. Big Agnes meet de R-waarde niet (een groot minpunt naar onze mening), dus het is moeilijk te zeggen hoe goed de AXL precies isoleert tegen de koude grond, maar wij denken dat de XLite veel warmer is. BA schat deze mat tot 15°F, maar dat is een vrij gewaagde bewering. Onze tests bevestigen die schatting niet en we zouden liever een officiële R-waarde voor de AXL zien.

Dat gezegd hebbende, als je zelden temperaturen onder het vriespunt tegenkomt op je rugzaktochten, kun je nog steeds veel waarde halen uit de nieuwe Big Agnes AXL Air Pad. Over het geheel genomen vinden wij dat de AXL veel te bieden heeft en zeker tot de top van rugzakkussens op de markt behoort.

Noot: Kijk op onze pagina Beste slaapmatten voor onze beste aanbevelingen en kritische overwegingen voordat je een nieuw slaapmat koopt.

Big Agnes AXL Intro Video

Snelle specificaties

  • MATEN: mummie, kort rechthoekig, regelmatig rechthoekig, breed rechthoekig, en lang/breed rechthoekig. We hebben de gewone rechthoek bekeken.
  • GEWICHT: 11,9 oz (Onze gemeten 12,8 oz met stuff sack en reparatieset)
  • AFMETINGEN: 20 x 72 x 3.75 inches (De onze was iets langer en breder)
  • WARMTE:Geen R-waarde vermeld. (Big Agnes schat het tot 15°F, maar wij schatten het tot ongeveer 32°F)
  • VERPAKTE GROOTTE:3 X 6,5 inches (zeer compact)

Pros

  • Zeer licht (een van de lichtste luchtkussens op de markt)
  • Dik en comfortabel matras
  • Goed ventiel om op te blazen en de stevigheid aan te passen
  • Zeer kleine verpakking (een van de kleinste die we hebben gezien)
  • Iets grotere zijschotten helpen ons te centreren op het kussen
  • Minder lawaaiig dan NeoAir XLite, maar nog steeds een beetje knisperend

Cons

  • Relatief duur – vind de huidige prijzen hier
  • Geen R-waarde meting (betwistbare warmte/isolatie)
  • De methode om de kleppen te laten leeglopen is een beetje traag, maar niet te erg
  • Inflatie vergt meer longkracht dan we zouden willen
  • Vrij dun aanvoelend materiaal, enige zorg vereist

Vergeleken met NeoAir XLite

De NeoAir XLite (hierboven afgebeeld) is al jaren ons beste slaapmat voor rugzaktochten (hier vind je onze topmatten) en is de norm in de industrie. De AXL weegt iets minder, pakt iets kleiner in, maakt iets minder lawaai, heeft grotere zijschotten om u in het midden te houden, en is iets dikker dan de NeoAir XLite. Voor inflatie, deflatie, en aanpassingen denken we dat ze ongeveer gelijk zijn. Warmte is een van de belangrijkste punten waarop de AXL tekortschiet ten opzichte van de XLite. Het is moeilijk te zeggen zonder de R-waarde te testen, maar wij denken dat de XLite veel warmer aanvoelt. De dikte van de stof van de XLite voelt ook duurzamer aan, en Therm-a-Rest heeft een lange traditie van uitmuntendheid in slaapmatten (ondersteund door een geweldige garantie). Beide zijn prijzig, maar de MSRP van de AXL is ook iets hoger dan die van de XLite.

Maten en opties

Wij hebben voor deze test het rechthoekige AXL-matras met normale lengte gekozen, maar de AXL is er ook in mummie-, korte rechthoekige, brede rechthoekige en lange/brede rechthoekige versies. Als gewicht een belangrijk punt is, is de mummie-versie de lichtste met 1,3 ons. De brede maten voegen een paar ons toe, maar kunnen een goede keuze zijn voor rugslapers en mensen die meer ruimte op hun matras willen. Vergeet niet dat brede kussens meer longkracht vergen om op te blazen en dat ze soms moeilijk passen in een rugzaktent. Meer maten en specificaties vindt u hier.

Gewicht

De Big Agnes Insulated AXL Air Pad is een van de lichtste slaapmatten op de markt. De mummie-versie van dit kussen weegt slechts 10,6 ounce, wat 1,4 ounce lichter is dan de NeoAir XLite. De rechthoekige versie die we hebben getest woog 12,1 oz op onze weegschaal (12,9 oz met stuff sack en reparatieset). Voor onze rugzakreizen is gewicht bijna altijd een belangrijke overweging, dus we zien dit als een grote overwinning voor de AXL.

Warmte

Een van de belangrijkste eigenschappen van een slaapmat is isolatie tegen de koude ondergrond (lees onze gids met kritische overwegingen voor slaapmatten voor meer info). Big Agnes beweert dat dit matras werkt tot 15°F, maar ze staven dat niet met R-waarde tests, wat volgens ons een groot minpunt is. Vijftien graden is echt verdomde koud. Dat is 17 graden onder het vriespunt. En hoewel we de AXL niet bij zulke lage temperaturen hebben getest, betwijfelen we ten zeerste of de isolatie het houdt bij 15°F. Dit soort overdrijving is helaas aan de orde van de dag in de competitieve slaapindustrie wanneer R-waardetesten niet worden gepubliceerd. Onze meer voorzichtige schatting van de warmte voor dit kompres zou rond het vriespunt liggen, of 32°F.

Dat gezegd hebbende, veel rugzaktoeristen gaan niet op pad als het vriest. Dus als je over het algemeen in warmer weer backpackt (denk aan 30 of 40 graden op z’n koudst), dan is dit matje misschien wel iets voor jou. Big Agnes biedt de AXL ook aan in een nog lichtere niet-geïsoleerde versie, maar die zouden we enkel aanraden voor zomerse omstandigheden (denk aan jaren ’40 of ’50 op z’n koudst).

AFMETINGEN

LENGTE –Onze AXL was 73,5 inch lang toen hij volledig opgeblazen was, dat is in feite 1,5 inch langer dan de vermelde specificaties. Bonus. Dave is 1,80 m en kan nog steeds de pad met normale lengte gebruiken, hoewel we de normale lengte niet zouden aanraden voor gebruikers die langer zijn dan dat.

BREEDTE –Wij hebben gemeten dat de breedte van de AXL in opgeblazen toestand 21 inch is, wat ook een inch breder is dan de vermelde specs. Nogmaals, bonus. Dit kussen is ook verkrijgbaar in brede modellen, die worden vermeld op 25 inch breed (in vergelijking met 20 inch breed vermeld voor het gewone model).

Welke kussenbreedte u kiest, hangt vaak af van uw persoonlijke voorkeur en hoe u slaapt. Maar in het algemeen houden rugslapers van bredere kussens, zodat hun armen niet opzij kunnen vallen. Zijslapers hebben meestal genoeg aan kussens met een normale breedte. Bij de AXL hebben we gemerkt dat de zijschotten helpen om onze armen een beetje op het kussen te houden als we op onze rug liggen, maar ze hebben nog steeds de neiging om opzij te glijden. Toch kiezen we voor rugzakreizen meestal voor pads met een normale breedte om het gewicht tot een minimum te beperken.

DIKTE –De AXL is erg dik en comfortabel, 3,5 inch wanneer hij volledig is opgeblazen. Zoals bij de meeste kussens hebben we de neiging om de AXL, wanneer deze een beetje leegloopt voor slaapcomfort, te laten zakken wanneer we rechtop zitten of een elleboog naar beneden doen om te bewegen. Dat gebeurt echter niet wanneer het kompres volledig is opgeblazen. Vergeet ook niet dat een grotere dikte ook meer longkracht vergt om het kompres op te blazen (of neem de PumpHouse Ultra).

PAKKINGSGROOT – De AXL is ongelooflijk klein en heeft een van de kleinste verpakkingsgroottes van alle door ons geteste matrassen. De normale versie van deze onderlegger is 3 X 6,5 inches wanneer verpakt en de brede versie is 3,5 X 8 inches wanneer verpakt. Om deze rugzak terug in de zak te krijgen, moet je hem in de lengte dubbelvouwen en oprollen, wat niet ideaal is, maar ook vrij normaal voor rugzakkussens. Dit is een ander sterk punt van de AXL, en we vinden het geweldig hoe klein hij kan worden ingepakt.

Design en comfort

De AXL heeft een ingedeukt ontwerp dat nog genoeg ruimte overlaat zodat u niet onderuit zakt wanneer u op een volledig opgeblazen matras zit. De AXL heeft ook iets grotere schotten aan de zijkanten om u te helpen gecentreerd te blijven op het kussen. Wij vinden het kuiltjes ontwerp op de AXL zeer comfortabel, maar niet zo comfortabel als de Sea to Summit pads met een soortgelijk kuiltjes ontwerp (maar de Sea to Summit pads zakken vrij gemakkelijk uit).

Klep

De AXL heeft één ventiel voor opblazen en leeglopen. Bij het opblazen laat het ventiel lucht binnen, maar niet buiten, wat handig is. Het ventiel maakt het ook mogelijk de stevigheid gemakkelijk aan te passen door op de rubberen pakking te drukken om kleine hoeveelheden lucht te laten ontsnappen. Het leeglopen van dit kussen is niet zo ideaal en vereist dat het uiteinde van het ventieldopje in de poort wordt gestoken om het open te houden. Hoewel niet overdreven omslachtig, is dit ontwerp niet zo mooi als kussentjes met een apart ventiel voor het laten leeglopen van de lucht. Pads met een luchtklep lopen veel sneller leeg en kunnen gemakkelijker worden opgerold.

Inflatie & Deflatie Tijd

De AXL is dik, zacht en comfortabel, maar hij vergt wel wat longkracht om op te blazen. De AXL heeft ongeveer 17 volledige ademhalingen van CleverHiker nodig om hem op te blazen, wat vergelijkbaar is met de NeoAir XLite. Dit is ongeveer het dubbele van de hoeveelheid die een gelamineerd doorlopend matje, zoals de Sea to Summit Insulated Mat of REI Flash nodig heeft (maar die zakken veel gemakkelijker uit). Zoals vermeld in het ventielgedeelte hierboven zijn de leeglooptijden voor dit kussen ook aan de lange kant en geven we de voorkeur aan luchtdumpkleppen om het leeglopen te vergemakkelijken. Als u echt een hekel hebt aan het opblazen van slaapmatten en de snelst mogelijke opblaastijd wilt, kunt u de AXL combineren met de PumpHouse Ultra, de S2S- en REI-onderleggers uit de bovenstaande lijst bekijken of een Speed Valve-onderlegger uitproberen.

Prijs

De AXL is geprijsd als een premium slaapmat, en kost iets meer dan de toonaangevende ThermaRest NeoAir XLite. Dit kussen is een van de weinige op de markt die met de NeoAir kan wedijveren op het gebied van gewicht, comfort en verpakt formaat, dus de prijs is naar onze mening niet buitensporig hoog. De AXL is zeker geen budget optie, maar het kan een goede waarde zijn, afhankelijk van uw behoeften.

Duurzaamheid

Zoals veel ultralichte luchtkussens is de AXL gemaakt van dunne materialen en kan hij lek gaan als u scherpe stokken of stenen tegenkomt. Daarom reizen we altijd met een reparatieset (en plakband), welk luchtkussen we ook gebruiken. Big Agnes geeft niet aan hoe dik de stof van de AXL is, maar de materialen voelen voor ons iets dunner aan dan de meeste slaapmatten op onze lijst van beste matrassen. Toch verwachten we dat de AXL, mits zorgvuldig behandeld, qua duurzaamheid vergelijkbaar zal zijn met de meeste ultralichte slaapmatten.

Geluid

Zoals bijna alle luchtkussens maakt de AXL ’s nachts wel wat lawaai bij het verschuiven, maar dat valt volgens ons reuze mee. Dit hoort bij luchtkussens.

Reparatieset

De AXL wordt geleverd met een kleine reparatieset en instructies. De reparatieset bevat 3 kleine pleisters en een vervangend rubberen ventielinzetstuk. Met een kit als deze kunnen de meeste kleine gaatjes in het veld gemakkelijk gerepareerd worden en we reizen ook altijd met een rol tenacious tape, die geweldig is voor het repareren van slaapzakken en veel andere spullen.

Conclusie

Wij denken dat de nieuwe Big Agnes Insulated AXL Air Pad veel te bieden heeft en zeker een plek verdient op onze beste rugzak pads lijst. De AXL is een van de weinige kussens die kan wedijveren met de toonaangevende NeoAir XLite voor gewicht, comfort, en verpakt formaat. Het is een van de lichtste kussens die we ooit hebben getest en we hebben er heerlijk op geslapen. Het grootste nadeel van de AXL is in onze ogen de warmte. Zonder vermelding van de R-waarde, is het moeilijk om te weten hoe goed de AXL ons zal isoleren tegen de koude grond, maar we vermoeden dat het nergens in de buurt van de 15 ° F limiet Big Agnes suggereert (we denken dat het dichter bij 32 ° F). Dat gezegd hebbende, niet iedereen rugzakt in temperaturen onder het vriespunt, dus als je meestal in warm weer backpackt, kan de AXL een uitstekende keuze zijn.

 

 

 

Recent Content